5 nejčastějších novoročních předsevzetí a jak je dodržet

Zpět na
Magazín o zdraví a prevenci

5 nejčastějších novoročních předsevzetí a jak je dodržet

Konečně zhubnu, začnu šetřit, naučím se anglicky. Předsevzetí do nového roku si dává až polovina Čechů, většině z nich však jejich dodržování vydrží jen pár týdnů nebo dnů. Proč tomu tak je? Může za to fakt, že nejde o jejich vnitřní rozhodnutí, ale dělají to jen proto, že to dělají ostatní. Poradíme vám, jak si novoroční předsevzetí efektivně nastavit a především – jak je dodržet.
5 min

Jak novoroční předsevzetí opravdu dodržet

5 zásad pro dodržení novoročních předsevzetí

Buďte konkrétní 

Rozhodli jste se zhubnout? Měli byste si stanovit o kolik a za jak dlouho. Jinak se vám to nejspíš nepovede, protože vlastně nevíte, co přesně chcete. Pokud si tedy naplánujete, že chcete shodit 5 kilogramů, napište si také, že toho chcete dosáhnout do konce března. 

Nastavte si reálné cíle 

Nepřeceňte se. Příliš velké cíle mohou být demotivační. Nejprve si stanovte menší cíle, které jste schopni splnit, a pokud budete úspěšní, můžete postupně přitvrzovat. Plnění dílčích cílů vám bude přinášet radost a pocit uspokojení. A zapište si je! Třeba do nějaké TO-DO aplikace.

Podělte se s ostatními 

Když své předsevzetí rozhlásíte do světa, nebudete v tom sami. Řekněte, že chcete přestat mluvit sprostě své rodině, přátelům či kolegům. Uvidíte, že vám v tom pomůžou a vaše předsevzetí vám budou připomínat, a to i tehdy, když se to bude nejmíň hodit. Zároveň pro vás bude mnohem těžší své předsevzetí jen tak vzdát.

Přizvěte specialistu

Na některé věci sami nestačíme. Cizí jazyk se vám bude lépe učit, když si zaplatíte pravidelné kurzy v jazykové škole, a do posilovny se každý týden donutíte, když se domluvíte s osobním trenérem a (online) tréninky si předplatíte. Vznikne vám tak závazek, ze kterého je těžší se vymluvit. 

Stáhněte si aplikaci 

Využijte možnosti, které dnešní doba přináší. Aplikace nám zjednodušují život dnes a denně a mohou pomoci i s novoročním předsevzetím. Stačí si vzpomenout na staré dobré kalorické tabulky nebo aplikaci, která vám každou hodinu či půl hodinu připomíná, abyste se napili.

5 nejčastějších novoročních předsevzetí: méně je více 

1. „Konečně zhubnu“

Po Vánocích stoupneme na váhu a nemůžeme uvěřit svým očím. „To snad není možné – musí být pokažená! Asi si musím koupit novou.” Klasický scénář, který většina z nás zažívá rok co rok. Věděli jste, že téměř 95 % lidí dodržujících dietu do roka opět nabere ztracenou hmotnost a drží dietu opakovaně bez valných výsledků?

  • Vnitřní hlas
    „Měsíc nebudu jíst sladké, zhubnu 10 kilo, budu mít postavu jako Jennifer Aniston a zase obleču malé černé šaty, které už jsem na sobě jakou dobu neměla. I když… Ale co? Žijeme jen jednou, ne? Dám si trubičku a pak hned začnu s dietou.“
     
  • Efektivní řešení
    Bramborový salát a krémové cukroví vyměňte za zeleninový talíř, luštěniny a ovoce. Pestrý odlehčený jídelníček a aktivní styl života přináší mnohem uspokojivější výsledky než drastické diety. Možná vám pomůže i zavedení jednoho „cheating day“ v týdnu. Pokud se vám nedaří zhubnout už delší dobu, vyzkoušejte doplněk stravy 3 bylinky na odvodnění. Nadměrné zadržování vody v těle totiž vede k otokům břicha, celulitidě a může být příčinou, proč se vám dlouhodobě nedaří zhubnout. 

S hubnutím Vám pomohou 3 bylinky na odvodnění a šumivé tablety

2. „Nebudu se stresovat“

Ráno vstaneme z postele levou nohou, tak tak do sebe kopneme espresso, tramvaj nám ujede před nosem a v práci zjistíme, že se stal průšvih jako Brno. V takových chvílích div že nevyletíme z kůže. A co teprve tlak, ten nám rázem vyletí na 170/100.   

  • Vnitřní hlas
    „Už chci mít od všech konečně pokoj. Dneska přijdu domů, lehnu si na gauč k seriálu a nikdo a nic se mnou nehne. Potřebuju relaxovat.“
     
  • Efektivní řešení 
    Ano, někdy opravdu potřebujeme vypnout a mít čas jen sami pro sebe. Otázkou však je, jestli nám prospěje právě nicnedělání. Mnohem účinnější způsob, jak se dostat do fyzické i psychické pohody, je si zasportovat nebo se věnovat nějaké tvůrčí aktivitě. Co třeba konečně oprášit kytaru, která leží v koutě, složit si origami a na závěr dne si dopřát horkou vanu s esenciálním olejem Goodbye stress s rozmarýnem a vodní mátou? A jestli chcete fakt jen vypnout a přitom se hýbat, je tu stále nepřekonatelná činnost – jít na procházku. 

Dopřejte si po celém dni chvíli pro sebe s kosmetikou Kneipp z řady Goodbye stress

3. „Začnu cvičit“ 

Rok co rok posilovny praskají ve švech. Leden a únor představují pro provozovatele fitness center hotové žně. Letos je ale všechno jinak. Online lekce, hromadné dřepovací a plankové výzvy, kterých po internetu koluje nespočet, jsou pro mnohé jen slabou náplastí. Co s tím? 

  • Vnitřní hlas
    „Posilovny jsou zavřené – běhání na páse je pasé, na jógu s kámoškou taky nemůžu a venku je zima až praští. Nebudu to lámat přes koleno. Počkám na jaro a uvidím, co bude.“
     
  • Efektivní řešení 
    Začněte zlehka, protože každé úsilí se počítá. Namísto výtahu si těch pár pater raději vyjděte, z autobusu vystupte o pár zastávek dřív a domů dojděte pěšky. I takový úklid domácnosti se může stát efektivní posilovací lekcí. Když k tomu přidáte procházky zimní krajinou a protahování, vaše tělo (i mysl) vám poděkují. Pokud by náhodou protestovaly svaly, zklidní je chladivý gel s arnikou a kosodřevinou.

S cvičením začněte zlehka a postupně přidávejte

4. „Začnu šetřit“ 

Po Vánocích nejedna peněženka zeje prázdnotou. Jenže právě teď začínají dlouho očekávané slevy. Věděli jste, že nakupování se může změnit v závislost a stát se stejně návykovým jako pojídání sladkostí? Na vině je hormon štěstí dopamin, který se při nakupování vylučuje.

  • Vnitřní hlas
    „Na Vánoce jsem sice dostala dva svetry, jedny kalhoty a několik triček. Stojím před plnou skříní, ale nemám co na sebe. Přece tam ty zlevněné kousky nemůžu nechat! Jde se na lov.“
     
  • Efektivní řešení 
    Dopřejte si radost. Ale hlavně se naučte být spokojená sama se sebou bez ohledu na to, jestli na sobě zrovna máte zbrusu nový kousek nebo pět let nošený kabát. Meik Wiking, autor bestselleru Hygge: prostě šťastný způsob života, radí spojit nákupy s příjemnými souvislostmi. „Odložte si peníze bokem, ale počkejte si na zážitek spojený s pocitem odměny – až budete oblečení nosit, budou vám je připomínat,“ doporučuje Wiking. Příště si něco hezkého nadělte za úspěšně složenou zkoušku nebo dokončený projekt v práci. 

Nákupy si dopřejte jako odměnu za dosažení nějakého cíle

5. „Budu se chovat ekologicky“

Eko, bio, zero waste. Kdo se v tom má vyznat? Lidé, kteří chtějí žít opravdu udržitelně, ekologii zasvětí spoustu svého volného času, ne-li celý život.   

  • Vnitřní hlas
    „Odpad třídím, při čistění zubů nenechávám téct niagáry a kvůli chronickému zhasínání mi rodina diagnostikovala obsedantně-kompulzivní poruchu. Ale vždyť je to všechno jen kapka v oceánu! Zero waste životní styl je utopie.“
     
  • Efektivní řešení 
    Jak zaznělo v úvodu, méně je někdy více. V případě ekologie to platí dvojnásob. Naše planeta nám bude vděčná i za drobnosti. Nemusíme se pro snížení emisí CO2 rozhodnout nemít rodinu a děti, stačí se zamyslet, jak a proč každodenní činnosti děláme nebo neděláme, a když stojíme před regálem v obchodě, zvolit méně zatěžující variantu. Na přírodu se snažíme myslet i my ve společnosti Hartmann, proto jsme vyvinuli organické tampóny Ria, Bel Nature Bio odličovací tampony nebo 100% přírodní balzámy na rty Kneipp v recyklovaných obalech. 

I malý krok pro Vás, může znamenat velký krok pro přírodu

Tak hodně štěstí do nového roku a přejeme úspěšné plnění novoročních předsevzetí!

Související články

Odebírat novinky na téma Zdraví a prevence

Souhlasím, aby společnost HARTMANN - RICO a.s. zpracovávala moje a e-mailovou adresu za účelem zaslání nabídky produktů a služeb. Další informace ke zpracování, včetně možnosti odvolání souhlasu, naleznete zde.