Seriál: Jak se vyhnout vysokému tlaku? - 2. část

V první části našeho příspěvku jsme vám radili, jak rychlými a jednoduchými opatřeními můžete udržet svůj tlak v normálních hodnotách. Dnes vám představíme další aktivity, které můžete začít praktikovat ještě dnes.

 

Doba čtení 4 minuty

Poslat e-mailem

Kontrolujte si krevní tlak doma

Pokud máte vysoký krevní tlak nebo hrozí, že se u vás vyskytne, pravidelné domácí měření tlaku může pomoci v péči o vaše zdraví. Ideální volbou je tlakoměr s dvěmi technologiemi pro přesnější měření a manžetou, který se nasazuje na horní část paže. Při měření tlaku doma se posaďte, opřete se zády o židli a nohy mějte v klidu na podlaze. Pro ještě přesnější měření položte paži na vodorovnou plochu a měřte si tlak každý den ve stejnou dobu. Veďte si záznamy a konzultujte je pravidelně se svým lékařem.

Dopřejte si více vlákniny

Vláknina nás zaplní na delší dobu, takže jíme méně a udržujeme si váhu. Vašim cílem by mělo být 21−38 g vlákniny denně. Skvělým zdrojem vlákniny jsou sušené fazole, hrášek, ovoce (se slupkou), zelenina a celozrnné výrobky. 

Uspokojte chuť na sladké

Čokoholici se mohou radovat: Zajímá vás, jak snížit vysoký krevní tlak? Hořká čokoláda konzumovaná v rozumném množství může pomoci udržet nízký krevní tlak. Výzkumy naznačují, že její příznivé působení na snižování vysokého tlaku způsobují flavonoidy, což jsou složky bohaté na antioxidanty. Vyskytují se právě v kakau a hořké čokoládě. Většina studií naznačuje, že 25 g až 100 g denně může přinést kýžené výsledky. I v hořké čokoládě jsou kalorie, takže je důležité to s její konzumací nepřehánět. Hořká čokoláda tedy může prospět všemu srdci.

Volte zdravější tuky

Ukazuje se, že kokosový tuk nakonec nebude žádná superpotravina, ale existuje přehršel dalších zdravých tuků, které udrží vaše srdce ve špičkové kondici. Na vaření používejte olivový nebo rostlinný olej a vyhýbejte se margarínům a ztuženým kuchyňským tukům.

Opatrně s kofeinem

Kofein, který lze najít v kávě, energetických nápojích, čaji a dalších potravinách a nápojích, může krátkodobě vystřelit váš krevní tlak. Existuje spousta studií, které dokládají, jak tyto produkty mohou některým lidem pomoci s krevním tlakem. Pokud trpíte vysokým tlakem a zajímá vás, jak vás může kofein ovlivnit, zeptejte se svého doktora, jaké množství je pro vás bezpečné. (A pamatujte si, že jeden šálek má objem pouhých 220 ml, což je mnohem méně než ohromné porce, které vám naservírují ve Starbucks a dalších kavárnách.) 

Zklidněte se

Stres a naše neschopnost se s ním vyrovnat vše jen zhoršuje – i náš krevní tlak. Pokud si vyhradíte „čas pro sebe“, může vám to pomoci zlepšit duševní i fyzické zdraví. Meditace zaměřená na vnímání vám pomůže soustředit se a uvědomovat si vlastní dech a stát se z pouhého reagujícího subjektu pozorovatelem vlastních myšlenek. Díky ní dokáže člověk lépe vnímat a přijímat své myšlenky. To snižuje stres a v důsledku se díky tomu snižuje krevní tlak. 

Řekněte Óóóom

Transcendentální meditace (zkráceně TM) je forma meditace, kterou praktikuje Jenifer Aniston, Ellen DeGeneres, Howard Stern, Arnold Schwarzenegger a další světové celebrity. TM dokáže mnohem víc než jen zlepšit myšlení. Tato století stará metoda může navíc pomoci dosáhnout snížení tlaku. Jedna z provedených studií zjistila, že u meditujících osob se projevilo výrazné snížení tlaku a postihlo je o téměř 50 % méně infarktů a mrtvic než účastníky studie, kteří meditaci nepraktikovali. Tato metoda vyžaduje, aby vás ji naučil certifikovaný učitel.

Jezte v řeckém stylu

Středomořský způsob stravování je bohatý na olivový olej, celozrnné potraviny, zeleninu, ovoce, luštěniny, ořechy a ryby a mnohokrát bylo prokázáno, že dokáže snížit vysoký tlak a riziko srdečních chorob. Nejedná se až tak o dietu, ale především o životní styl, jehož způsob stravování skutečně dokáže celkově zlepšit vaše zdraví. K udržení tlaku ve zdravém rozmezí mohou pomoci i jiné diety, jako například dieta DASH.

Nebraňte se jogurtu

Jogurt má prokazatelně mnoho příznivých účinků na zdraví a vědci nedávno zjistili, že příznivě působí i na snižování krevního tlaku. Ženám, které konzumovaly pět nebo více porcí jogurtu týdně, hrozilo až o 20 % nižší riziko vzniku vysokého krevního tlaku než ženám, které jogurt téměř nejedly. Prokázal to výzkum prezentovaný v roce 2016.

Naučte se ty správné pozice

Jóga vám může skutečně prospět. Toto cvičení těla a ducha praktikované miliony lidí po celém světě je skvělou prevencí vysokého tlaku a může mít i další přínosy pro vaše zdraví. Jóga je skvělé cvičení a dokáže i snižovat stres, takže její cvičení při vysokém tlaku je skutečně prospěšné. Kromě toho má jóga spoustu dalších přínosů pro vaše tělo i duši.

Komentáře

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin. © HARTMANN-RICO, a. s. O krok dál pro zdraví