13 způsobů, jak přirozeně snížit krevní tlak

Jednoduché domácí prostředky na snížení krevního tlaku.

Poslat e-mailem

Podle harvardské studie hraje vysoký krevní tlak vedlejší roli ve více než 15 % úmrtí. Ačkoli se krevní tlak neprojevuje žádnými příznaky, zvyšuje riziko hlavních příčin úmrtí, jako je srdeční příhoda či mrtvice, ale také riziko vzniku výdutě a selhání ledvin. Česká společnost pro hypertenzi uvádí, že 25 % Čechů vůbec neví o tom, že má vysoký krevní tlak. Pokud vám nikdo za poslední dva roky neměřil tlak, určitě si zajděte za svým praktickým lékařem.

Léky na snížení vysokého krevního tlaku sice existují, ale mohou mít vedlejší účinky, mezi které patří třeba křeče v nohou, závratě a nespavost. Většina lidí může naštěstí snížit svůj vysoký krevní tlak přirozeně bez užívání léků, pouze za pomoci běžně dostupných prostředků. Prvním z nich je zhubnutí na zdravou hmotnost – k tomu vám mohou pomoci následující tipy. Až se dostanete na ideální váhu, vyzkoušejte následující způsoby snižování rizik srdeční příhody.

1. Choďte na intenzivní procházky

Jak zjistila výše zmíněná harvardská studie, pacienti s hypertenzí, kteří začali chodit na zdravotní procházky, velmi rychle snížili svůj krevní tlak o téměř 8 mmHg na 6 mmHg. Tělesný pohyb pomáhá srdci zužitkovat efektivněji kyslík, aby nemuselo při čerpání krve pracovat tak intenzivně.

Věnujte se této činnosti intenzivně alespoň 30 minut denně téměř každý den. Snažte se zvyšovat rychlost či vzdálenost, aby to stimulovalo vaše srdce.

 

 

 

2. Dýchejte zhluboka

Pomalé dýchání a meditační cvičení, jako je qi gong, jóga nebo taj či snižují hladinu stresových hormonů. To tělu prospívá, protože stresové hormony zvyšují hladinu reninu – ledvinového enzymu zvyšujícího krevní tlak. Abyste snížili krevní tlak, věnujte se této aktivitě 5 minut ráno a 5 minut večer. Nadechujte se zhluboka do břicha. Při výdechu ze sebe uvolněte veškeré napětí.

 

 

 

 

3. Jezte brambory

Ovoce a zelenina bohaté na draslík jsou důležitou součástí všech typů léčby vysokého krevního tlaku. Ideálně byste měli přijmout 2000−4000 mg draslíku denně.

Mezi plodiny, které jsou nejbohatší na draslík a mohou tak pomoci ke snížení vysokého tlaku, patří batáty, rajčata, pomerančová šťáva, banány, fazol obecný, hrášek, žlutý meloun a sušené ovoce, jako například švestky nebo rozinky.

 

 

 

4. Konzumujte sůl s rozmyslem

Určité skupiny lidí – postarší osoby a lidé, v jejichž rodině se vyskytuje vysoký tlak – jsou náchylnější k vysokému tlaku způsobenému konzumací soli (neboli sodíku). Ovšem protože neexistuje jednoduchý způsob, jak určit, že váš tlak citlivě reaguje na sodík, měli bychom se všichni obecně snažit snižovat příjem sodíku. Jak moc bychom měli příjem soli snížit? Pokud se potřebujete zbavit vysokého tlaku, snižte příjem soli na 1500 mg denně. To je přibližně polovina běžného příjmu (půl čajové lžičky soli obsahuje asi 1200 mg sodíku).

Příjem sodíku nesnížíte jen tím, že budete méně dosolovat potraviny, protože tímto způsobem se ve stravě přijímají pouze 15 % soli. Sledujte obsah soli ve zpracovaných potravinách. Jejich konzumací totiž dostáváte do těla většinu sodíku. Dochucujte jídla raději bylinkami, kořením, citronem a kořenícími směsmi bez obsahu soli.

 

5. Oddejte se požitku z hořké čokolády

Hořká čokoláda obsahuje různé druhy flavanolů, které přispívají k větší pružnosti cév a tím i k nižšímu krevnímu tlaku. Jedna z prováděných studií zjistila, že u 18 % pacientů konzumujících denně hořkou čokoládu, došlo k poklesu krevního tlaku. Dopřejte si denně 15 gramů čokolády obsahující alespoň 70 % kakaa.

 

 

 

 

6. Užívejte doplňky stravy

Analýza 12 studií zjistila, že koenzym Q10 snižuje krevní tlak až o 17 mmHg na 10 mmHg.

Tento antioxidant nezbytný pro produkci energie rozšiřuje cévy. Požádejte svého lékaře, aby vám doporučil doplněk stravy s obsahem 60−100 mg a užívejte jej 3x denně. Můžete tak dosáhnout snížení tlaku.

 

 

 

 

7. Pijte (trošku) alkohol

Z analýzy 15 studií vyplývá, že čím méně pijete, tím méně se snižuje váš vysoký tlak. Studie provedená na ženách v bostonské nemocnici Brigham and Women's Hospital například zjistila, že lehké pití alkoholu (definované jako čtvrtina až polovina alkoholického nápoje u žen denně) může snížit krevní tlak více, než pokud nebudete pít vůbec.

„Jedním alkoholickým nápojem“ se pro dosažení snížení tlaku myslí 340 ml piva, 140 ml vína nebo 42 ml tvrdého alkoholu. Další studie pak zjistily, že mírné pití – přibližně jeden alkoholický nápoj u žen a dva u muže – mohou snížit riziko srdečních chorob. Velké množství vypitého alkoholu má prokazatelně velmi škodlivé účinky. Ovšem pití alkoholu v malém množství chrání srdce. Pokud se chystáte zajít si na skleničku, pijte s rozmyslem.

 

8. Přejděte na kávu bez kofeinu

Vlivu kofeinu na krevní tlak se vědci věnují už dlouho. Některé studie neprokázaly žádný vliv, avšak studie Lékařského centra Dukovy univerzity zjistila, že konzumace 500 mg kofeinu (přibližně tři 220ml šálky kávy) zvýší krevní tlak o 4 mmHg a tento účinek přetrvává až do usnutí. Pro ilustraci můžeme uvést, že 220 ml překapávané kávy obsahuje 100−125 mg kofeinu. Stejné množství čaje obsahuje 50 mg kofeinu, v případě koly je to pak 40 mg.

Kofein zvyšuje krevní tlak tím, že zužuje cévy a zvyšuje účinek stresu. Pokud jste ve stresu, vaše srdce začne pumpovat více krve a zvýší se krevní tlak. A kofein tento efekt ještě znásobuje. Pokud tedy kávě nedokážete odolat, dejte si raději tu bez kofeinu. Ochráníte své srdce a zabráníte zvyšování krevního tlaku.

 

9. Začněte pít čaj

Dalším nápojem, který má vliv na krevní tlak, je čaj. Studie vědců z Tuftsovy univerzity provedená na lidech, kteří denně vypili tři šálky ibiškového čaje, ukázala, že během 6 týdnů se jejich systolický krevní tlak snížil v průměru o 7 bodů – takové výsledky má i většina předepsaných léků.  Účastníci popíjející pouze placebo měli tlak nižší pouze o 1 bod. Autoři studie uvádí, že výrazné snížení vysokého krevního tlaku mají na svědomí pravděpodobně fytochemikálie obsažené v ibišku. Velké množství bylinných čajů obsahuje právě ibišek. Při nákupu čaje tak vybírejte směsi, které ho zmiňují hned v úvodu výčtu složek – to totiž značí jeho vyšší obsah.

 

 

10. Pracuje (trochu) méně

Pokud v kanceláři trávíte více než 41 hodin týdně, zvyšuje se riziko vysokého krevního tlaku o 15 %, uvádí studie University of California provedená na 24 205 obyvatelích Kalifornie. Práce přesčas neumožňuje najít si dostatek času na cvičení a zdravé stravování. V dnešním náročném pracovním prostředí může být velmi těžké odcházet z práce včas. Pokud ale chcete dosáhnout snížení vysokého tlaku, snažte se alespoň co nejčastěji chodit domů v rozumnou dobu, aby vám ještě zbyl čas na návštěvu fitness centra a přípravu zdravého jídla. Následující tipy vám mohou pomoci prožívat víkendy bez stresu. Nastavte si na počítači upomínku, že je čas jej vypnout a odejít domů.

 

 

11. Relaxujte při poslechu hudby

Potřebujete snížit krevní tlak ještě o něco více než pouze pomocí léků nebo změnami životního stylu? Podle vědců z italské University of Florence vám k tomu může pomoci ta správná hudba. Vědci z Florencie požádali 28 dospělých osob s předepsanými léky na hypertenzi, aby poslouchali uklidňující vážnou hudbu nebo keltské či indické melodie 30 minut denně a hluboce u toho dýchali. Po týdnu se těmto lidem snížil systolický tlak v průměru o 3,2 bodu. O měsíc později už to bylo o 4,4 bodu.

 

 

 

12. Udělejte něco s chrápáním

Je na čase vyslyšet vašeho partnera a udělat něco s chrápáním. Hlasité a ustavičné chrápání je jedním z hlavních příznaků obstrukční spánkové apnoe (OSA). Vědci z University of Alabama zjistili, že velké množství osob trpících spánkovou apnoí má také vysokou hladinu aldosteronu, tedy hormonu, který zvyšuje krevní tlak. Odhaduje se dokonce, že polovina všech osob se spánkovou apnoí má vysoký krevní tlak.

Pokud trpíte spánkovou apnoí, můžou se u vás vyskytnout případy krátkých, ovšem potenciálně život ohrožujících výpadků dechu během spánku. Kromě hlasitého chrápání patří mezi příznaky choroby i únava během dne a ranní bolesti hlavy. Pokud máte vysoký krevní tlak, zeptejte se svého lékaře, zda nemůže být příčinou právě OSA. Léčba spánkové apnoe může snížit hladinu hormonu aldosteronu a krevní tlak.

13. Jezte sóju

Studie uveřejněná v časopise Circulation jako vůbec první zjistila, že pokud nahradíte určité množství rafinovaných karbohydrátů ve své stravě potravinami bohatými na sóju nebo mléčný protein, může to způsobit zlepšení hypertenze nebo prehypertenze.

Komentáře

Ihned k odběru na výdejním míste v Praze

Zboží přímo od výrobce

Odborná a spolehlivá zákaznícka podpora

Doprava ZDARMA při nákupu nad 999 Kč s DPH

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin. © HARTMANN-RICO, a. s. O krok dál pro zdraví